Monday, October 30, 2017

MR 1718 APD MP1 UF1 NF2 Els professionals d'APD




L'equip de treball en atenció sociosanitària

L'equip de treball és el conjunt immediat de companys de feina que des d'una formació, coneixement, habilitats i experiències diferents tenen un mateix objectiu; aquesta diversitat de professionalisme rep el nom d'equip interdisciplinari o multidisciplinari.

per exemple, totes i tots els professionals d'un mateix torn d'una planta d'hospital o residència.

L'equip interdisciplinari o multidisciplinari  també pot referir-se a la totalitat del personal de la residència o hospital. 



Els i les professionals de l'equip interdisciplinari.

1. Aquelles/s que realitzen tasques d'atenció i suport a les persones en situació de dependència o vulnerabilitat,




2. Aquelles/s que dissenyen i posen en pràctica activitats d'oci que estimulin la iniciativa, la participació i l'entreteniment,

3. Aquelles/s que s'encarreguen del tractament, la rehabilitació o la correcció dels dèficits de parla i comunicació dels usuari@s,

4. Aquelles/s que ajuden en la creació o modificació d'hàbits i habilitats de les ABVD -activitat bàsica de la vida diària

5. Aquelles/s que ajuden als usuaris a mantenir o millorar activitats avançades de la vida diària -llegir, rentar la roba, cuinar...

6. Aquelles/s que intervenen quan usuari@s o familiars tenen dificultats emocionals.

7. Aquelles/s que fan el paperam d'inscripció, disseny de la intervenció i seguiment dels usuaris en situació de dependéncia

8. Aquelles/s que se n'ocupen de la salut dels usuari@s

SOLUCIONS: 1. Tècnics/ques, 2. Animadors/es socioculturals,



 3. logopedes,

 4. Educadors/es, 5. Terapeutes ocupacionals, 








6. psicolegs, 

7. Treballadors/es socials, 

8. Personal sanitari.



El/la professional de referència es el membre de l'equip de treball que s'encarrega d'atendre de manera personalitzada a una persona usuària.

L'estructura d'organització. L'organigrama.

és la representació gràfica de com s'organitzen les persones d'una institució, una residència per exemple.


El paper del tècnic/tècnica en l'equip interdisciplinar.

Com a tènic/a has de saber el teu lloc dins d'aquest organigrama, quines són les teves funcions i a qui cal notificar cada cosa.

- Responsabilitat i rigor,
- Sensibilitat, delicadesa i respecte,
- Habilitats socials comunicatives, empatia, serenitat i 
- Confidencialitat.

El treball en equip es refereix a la metodologia i estratègies a seguir per aconseguir uns objectius de forma coordinada.

La sinergia del treball en equip,

SINERGIA vol dir que dues persones per exemple faran mes feina si treballen juntes que per separat.

El treball en equip es més efectiu que el treball individual, proporciona mes punts de vista i sol.lucions, la responsabilitat dels resultats es comparteix, afavoreix processos d'aprenentatge informal i ajuda mútua, incrementa la satisfacció personal i inter-personal o social, la participació, el compromís, l'autoestima i la motivació.



Requisits del treball en equip:

PLANIFICACIO, COORDINACIO, COMUNICACIÓ I PRESA DE DECISIONS.

És un requisit imprescindible per l'eficàcia del treball en equip que tots els membres sapiguen en tot moment el que han de fer i que esperen d'ells/es els seus companys/es,

La planificació del treball en equip,





Coordinació

implica posar en marxa una intervenció, una acció, un projecte de manera ordenada, sincronitzada i harmònica amb els recursos materials disponibles. Per la qual cosa,

- cal distribuir funcions i tasques clarament -i per escrit- incloent-hi la figura d'un coordinador que supervitzi el treball de tothom, l'optimització de recursos -estalviar quan sigui necessari- i establint reunions periódiques fins la consecució i avaluació de tot el procès.


Comunicació

Els factors que afavoreixen la comunicació són la PARTICIPACIÓ, el RESPECTE de totes les opinions, i la COHESIO del grup. 

Els factors que distorsionen la comunicació en l'equip de treball són: un grup molt nombròs, la inseguretat o timidesa d'algun membre del grup, així com els missatges poc clars o subjectius.




Presa de decisions

Es importantíssim que tothom pugui donar la seva opinió a l'hora de pendre una decisió determinada i qualsevol organització hauria de gestionar aquest espai.

La supervisió del treball en equip

ELS REGISTRES de protocol amb observacions i incidències degudadament signat és l'instrument essencial de seguiment i supervisió.

L'OBSERVACIO per comprovar la realització de tasques i les relacions interpersonals,

LES INCIDENCIES són opinions i queixes.

Tècniques de treball en equip són totes aquelles estratègies i recursos  en l'entorn del treball que faciliten la comunicació entre els seus components i la presa de decisions

OBJECTIUS DE LES TECNIQUES DE TREBALL

- Per informar d'un tema puntual, o per identificar una situació o problema, avaluar-la i així buscar possibles sol.lucions,
- per donar formació -de major o menor llargada,
- per revisar un PAI, un expedient o altra documentació
- per millorar les relacions humanes entre els membres d'un equip,



- per expressar emocions en casos d'experiències estressants o traumàtiques.

Les tècniques de treball en equip més usades són les reunions, les tècniques interrogatives i l'estudi de casos.

Les reunions

les reunions de treball són trobades de més de dues persones per tractar temes laborals.
haurien de permetre la participació de tothom i el debat, i s'han d'establir periòdicament. 



















Els tipus de reunions poden ser:

a. REUNIONS DE VALORACIO, SEGUIMENT I PRESA DE DECISIONS, es revisen els PAI, s'avaluen resultats i es decideix com continuar amb un usuari/a.  es fan setmanalment,

b. REUNIO INFORMATIVA,  es pot aprofitar la reunió anterior per donar informació, o es poden fer puntualment quan ho requereix.



c. REUNIO FORMATIVA es fan amb menys freqüència que les anteriors,



FASES DE LA REUNIÓ  -tres:

1. preparació, es veuen quines són les necessitats de l'equip de treball i dels usuaris/es, es determinen els temes, els objectius i les persones assistents. Amb aquesta informació s'elabora la convocatòria amb l'ordre del dia i es distribueix als assistents. Cal incloure: els temes a tractar, lloc i hora, qui convoca la reunió.

2. desenvolupament, la figura del moderador/a és important,





3. conclusió, en acabar la reunió es fa un ACTA amb:
a. les dades de la reunió -dia, hora, lloc
b. persones assistents,
c. l'ordre del dia de la sessió o reunió
d. un resum de les intervencions
e. els acords presos,





















Tècniques interrogatives o de preguntes,

consisteix en que una persona -normalment coordinador/a- porta un guió de preguntes sovint obertes -d'altrament seria una enquesta- per conèixer un tema determinat a partir de les respostes dels reunits.






Estudi de casos

consisteix en l'exposició d'una situació o problema per afavorir l'anàlisi per part de l'equip de treball.

No comments:

Post a Comment