Wednesday, September 7, 2016

MR 1516 APS mp9 Habilitats Socials



MP9. Habilitats socials

Durada: 99  hores.
Professores: Sussana Vidal(svidal6@xtec.cat) Mingo Mendez (dmendez@xtec.cat) 

Competència general del tècnic/a en atenció a les persones:

Atendre les persones en situació de dependència, en l'àmbit domiciliari i institucional, per tal de mantenir i millorar la seva qualitat de vida, realitzant activitats assistencials, no sanitàries, psicosocials i de suport a la gestió domèstica, aplicant mesures i normes de prevenció i seguretat i derivant a altres serveis quan sigui necessari.

Resultado de imagen de asistente social


Competències professionals, personals i socials:

a) Determinar les necessitats assistencials i psicosocials de la persona en situació de dependència, mitjançant la interpretació de la informació obtinguda sobre la persona a través del pla d'atenció individual, respectant la confidencialitat de la mateixa.

b) Organitzar les activitats d'atenció a les persones en situació de dependència, afavorint la seva col·laboració i la de la família, i tenint en compte les directrius establertes en el pla d'atenció individualitzada.





d) Organitzar la intervenció relativa a l'alimentació, supervisant els menús, preparant els aliments i administrant quan sigui necessari.



e) Gestionar la documentació bàsica i el pressupost de la unitat de convivència, optimitzant els recursos i assegurant la viabilitat de la gestió econòmica.



f) Realitzar les activitats de manteniment i neteja del domicili, garantint les condicions d'habitabilitat, higiene i ordre, amb criteris de qualitat, seguretat i cura del medi ambient i, si s'escau, tramitant la documentació pertinent.




i) Aplicar mesures de prevenció i seguretat tant per a les persones en situació de dependència com per als professionals, en els diferents àmbits d'intervenció.



n) Assessorar la persona en situació de dependència, als familiars i cuidadors no formals, proporcionant pautes d'actuació en la cura i l'atenció assistencial i psicosocial, i adequant la comunicació i les actituds a les característiques de la persona interlocutora.



o) Resoldre les contingències amb iniciativa i autonomia, mostrant una actitud autocrítica i buscant alternatives per afavorir el benestar de les persones en situació de dependència.



r) Adaptar-se a les noves situacions laborals originades per canvis tecnològics i organitzatius en els processos productius, actualitzant els seus coneixements, utilitzant els recursos existents per a l'aprenentatge al llarg de la vida i les tecnologies de la informació i la comunicació.



s) Actuar amb responsabilitat i autonomia en l'àmbit de la seva competència, organitzant i desenvolupant el treball assignat, cooperant o treballant en equip amb altres professionals en l'entorn de treball.



t) Resoldre de forma responsable les incidències relatives a la seva activitat, identificant les causes que les provoquen, dins l'àmbit de la seva competència i autonomia.

u) Comunicar-se eficaçment, respectant l'autonomia i competència de les diferents persones que intervenen en l'àmbit del seu treball.



v) Aplicar els protocols i les mesures preventives de riscos laborals i protecció ambiental durant el procés productiu, per evitar danys en les persones i en l'entorn laboral i ambiental.



w) Aplicar procediments de qualitat, d'accessibilitat universal i de disseny per a tothom en les activitats professionals incloses en els processos de producció o prestació de servei.



x) Realitzar la gestió bàsica per a la creació i funcionament d'una petita empresa i tenir iniciativa en la seva activitat professional.



y) Exercir els seus drets i complir amb les obligacions derivades de la seva activitat professional, d'acord amb el que estableix la legislació vigent, participant activament en la vida econòmica, social i cultural.





z) Interpretar en llengua anglesa documents tècnics senzills i les comunicacions bàsiques en els circuits d’una empresa del sector sociosanitària.


Capacitats clau 


-       Resolució de problemes




-       Organització del treball

-       Responsabilitat en el treball



-       Treball en equip




-       Autonomia



-       Relació interpersonal







-       Capacitat d'iniciativa






En finalitzar el mòdul cal saber:

v) Desenvolupar treballs en equip i valorar la seva organització, participant amb tolerància i respecte, i prendre decisions col·lectives o individuals per actuar amb responsabilitat i autonomia.

w) Adoptar i valorar solucions creatives davant problemes i contingències que es presenten en el desenvolupament dels processos de treball, per resoldre de forma responsable les incidències de la seva activitat.

x) Aplicar tècniques de comunicació, adaptant-se als continguts que es van a transmetre, a la seva finalitat i a les característiques dels receptors, per assegurar l'eficàcia del procés.


Desenvolupament de les Unitat Formatives:

Unitats formatives
Inici
finalització
durada
2a convocatòria
UF1. Destreses dels professionals
16/09/15
21/01/16
50h
JUNY
UF2. Treball en grup
26/01/16
22/05/16
49 h


Temari:

UF 1.  Destreses dels professionals. 50 hores :

1. Dimensió emocional:
1.1. Aproximació a la intel·ligència emocional
1.2. La intel·ligència emocional en el Tècnic en APD
1.3. Habilitats pràctiques de la intel·ligència emocional
1.4. Les emocions i els sentiments en el Tècnic en APD
1.5. Influència de la intel·ligència emocional en la qualitat de vida i en l'èxit professional: la motivació professional

2. Dimensió social:
2.1. Les habilitats socials
2.2. Les habilitats socials en el Tècnic en APD
2.3. Millora de la competència social

3. La comunicació:
3.1. El procés de comunicació
3.2. Comunicació verbal i no verbal
3.3. Les  barreres de la comunicació
3.4. La comunicació i la seva influència en la qualitat de la intervenció

UF 2. Treball en grup. 49 hores
                      
4. La interacció en el grup i el treball en equip
4.1. El grup
4.2. L’estructura d’un grup
4.3. El lideratge. El tècnic com a líder
4.4. Dinàmica de grups
4.5. L’equip de treball
4.6. Estratègies per a fomentar el treball cooperatiu

5. La resolució de problemes i els conflictes
5.1. Els problemes en el context laboral
5.2. El conflicte en les relacions interpersonals
5.3. Analitzant el conflicte
5.4. Gestionar el conflicte

6. La valoració de la competència social del Tècnic en APD
6.1. El procés d’avaluació de la competència social
6.2. El procés d’avaluació: conceptes bàsics
6.3. Fases del procés d’avaluació de la competència social
6.4. Tècniques i instruments per a l’avaluació de le competència social
6.5. Valoració de la competència social
6.6. L’avaluació com a punt de millora de la competència social i professional



Metodologia:

Al llarg del curs desplegarem diferents tipus d’activitats que ens permetin construir el saber, el saber fer i el saber estar, de forma activa. Mitjançant una varietat de mètodes i tècniques, es treballaran els diferents continguts del mòdul a partir de l’aprenentatge autònom i cooperatiu.

Les activitats d’ensenyament-aprenentatge contemplen: la lectura comprensiva i crítica de textos, el debat, les presentacions, el “rol playing”; el treball en petit grup i en grup classe; la realització d’activitats individuals, etc. Utilitzarem un ventall de recursos variats com el visionat de material (vídeos, fotos, pel·lícules...), la visita a centres o les conferències a càrrec de professionals, entre d’altres.
Les sortides acadèmiques són curriculars i, per tant és obligatòria l’assistència.

És obligatòria la lectura del  llibre Converses amb en Max. Despertar la confiança a través de la comunicació.





Criteris d’avaluació i qualificació del mòdul:

L’avaluació es contínua i formativa al llarg de tot el mòdul. S’inicia la unitat formativa amb una avaluació inicial per situar el punt de partida de l’alumnat, a partir del qual començar a treballar.

Les UF queden aprovades a partir de 5. S’ha  d’obtenir un 4,5 per poder fer mitjana amb totes les activitats de la UF. Quan sigui necessari recuperar les activitats d’avaluació (treballs o exàmens) d’una unitat formativa,  es farà  en el decurs de la segona convocatòria. L’alumnat que no hagi superat alguna UF podrà presentar-se a la segona convocatòria en les dates previstes i serà avaluat de les activitats d’avaluació pendents d’aprovar.

Al final del mòdul es donarà una nota que serà la mitjana ponderada, en funció de la durada i els continguts treballs, les diferents unitats formatives. El valor de cada UF serà:

UF1:  50%             UF2:  50%

La nota final del MP serà la mitjana ponderada de les puntuacions obtingudes en cadascuna de les unitats formatives, en funció de la seva durada.

La puntualitat i l’acompliment dels terminis previstos per al lliurament de  les activitats d’avaluació són una condició necessària per poder assolir una bona dinàmica de treball a l’aula i l’assoliment dels resultats d’aprenentatge previstos (Veure Guia d’inici de curs).


Bibliografia

-          Llibre de text: Lozano, J.L.; Martínez, O.; Romera, Mª del Mar (2013) Destreses socials. Ed. McGraw Hill, Madrid.
-          Salmurri, F. (2004) Llibertad emocional. Ed. Paidos Ibérica. Barcelona.
-          Bucay, J (2008) Contes per pensar.  Ed La Magrana. Barcelona
-          Bucay, J (2009) Déjame que te cuente.  Ed RBA Bolsillo. Barcelona
-          Carbonell, R G (2008) Leer, Escribir, Hablar . Ed Edaf. Madrid
-          Ramon Cortés, Ferran (2008) Convereses amb en Max. Barcelona; La Magrana.
-          Pérez, M. Jose i Torres Carmen (1999). Dinámica de grupos en formación de formadores: casos pràcticos. Biblioteca de psicologia, Heder. Barcelona.
-          Pisano, J. C (2008) Dinámica de grupo para la comunicación. Ed Bonum. Buenos Aires

-          Punset, Elsa (2012) Una mochila para el universo. Ed. Destino.

Dimarts 15 Setembre 2015

Presentacions Personals
Dinamiques de Presentacio dels alumnes

Presentació del MP9 en relacio a la resta de moduls professionals
Presentació de UF1 NF1

http://serveicomunitat.blogspot.com.es/p/mr-1516.html

Dimecres 16 Setembre 2015

http://serveicomunitat.blogspot.com.es/p/mr-1516.html


Dijous 17 Setembre 2015

Presentacions Personals
Dinamiques de Presentacio dels alumnes

Presentació del MP9 en relacio a la resta de moduls professionals
Presentació de UF1 NF1

http://serveicomunitat.blogspot.com.es/p/mr-1516.html

Divendres 18 Setembre 2015
he continuat amb la presentacio de diapositives la primera hora,
hem demanat les activitats de les dues primeres pagines del dossier per deures.

la segona hora hem fet la dinamica de dibuixar-nos i incloure com a minim tres trets personals positius i tres de negatius. Despres en rotllana, els hem comentat un per un.

http://serveicomunitat.blogspot.com.es/p/mr-1516.html

Fitxa de la pel.licula Inside Out.





Dijous 24 Setembre 2015

http://serveicomunitat.blogspot.com.es/p/mr-1516.html


Divendres 25 Setembre 2015

Dijous 1 Octubre 2015

Divendres 2 Octubre 2015


No comments:

Post a Comment